بهترین رویدادهای آسمان شب در سال 2022


یک سال دیگر تماشای آسمان شب است و در سال 2022 اتفاقات زیادی در آسمان رخ خواهد داد. در اینجا چند نمونه از رویدادهای مهم آسمان شب که در سال جاری رخ خواهند داد، آورده شده است.

اواخر فوریه تا اواخر مارس 1400: نمایش زهره

از اواخر فوریه تا اواخر مارس، زهره، درخشان ترین سیاره در آسمان شب، چند ساعت قبل از طلوع خورشید در آسمان جنوب شرقی می درخشد. زهره در 15 فوریه امسال به حداکثر درخشندگی خود می رسد و فاز هلالی آن را می توان با تلسکوپ های کوچک و دوربین های دوچشمی در یک موقعیت ثابت رصد کرد. در 20 مارس، زهره وارد فاز نیمه ماه می شود و از خورشید به بزرگترین امتداد غربی خود می رسد. در 28 مارس، تبلت کامل ونوس قابل مشاهده است.

نمایش زهره

6 آوریل 1401: خدای جنگ با ارباب حلقه ها ملاقات می کند

در روز 15 فروردین، پیش از طلوع خورشید، شاهد دیداری جالب در آسمان شرقی و جنوب شرقی خواهیم بود. در این تاریخ، مریخ در زاویه 0.4 درجه زیر زحل قرار دارد. اما جذابیت این رصد همان روشنایی هر دو سیاره (زحل، قدر 0.9، مریخ + 1.0) و تضاد رنگ بین زحل، زرد و سفید، و مریخ، نارنجی است. در نتیجه، ارزش این را دارد که ساعت خود را روی ساعت 5:40 صبح برای تماشای این رویداد تنظیم کنید.

تقابل مریخ و زحل

اوایل تا اواسط می 1401: رصد دنباله دار با چشم غیر مسلح

دنباله دار C / 2021 O3 (PanSTARRS) در اول ماه می از خورشید در فاصله 42.8 میلیون کیلومتری عبور می کند و می تواند تا چهارمین قدر ظاهری بدرخشد به طوری که در هفته دوم می با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. تا اواسط این ماه این دنباله دار در غرب آسمان، جنوب غربی و اندکی پس از غروب خورشید در آسمان شب بهاری قابل مشاهده خواهد بود. فقط باید صبر کنی

رصد دنباله دار

این نقشه آسمان نمای بعد از غروب خورشید را از آسمان شهر نیویورک در 12 می 1400 نشان می دهد.

7 تا 10 مه 1401: گردهمایی آسمانی

در اوایل ماه مه، مشتری از شرق، افق جنوب شرقی بالا می آید و به زهره نزدیک می شود. هفتم اردیبهشت ماه شاهد گردهمایی جذاب سه تا از درخشان ترین اجرام آسمان شب خواهیم بود که در سحر نمایان می شوند. در این موقعیت هلال ماه در زیر مشتری و زهره قرار می گیرد که نسبت به آنها زاویه 3 درجه دارد.

در دهم اردیبهشت ماه برخوردی به نام سیاره دوگانه جلب توجه می کند. در این شرایط مشتری و زهره با هم ظاهر می شوند. مشتری در سمت چپ و زهره در سمت راست در حالی که با زوایای 0.5 درجه از هم جدا می شوند. در حالی که مشتری با قدر ظاهری 2 می درخشد، زهره با قدر ظاهری 2 شش برابر درخشان تر به نظر می رسد.

ملاقات با سر آسمانی

10 مه 1401: خورشید گرفتگی جزئی

در 10 می، خورشید گرفتگی کامل در قطب جنوب قابل مشاهده خواهد بود، اما این گرفتگی تا حدی برای جاهای دیگر مشاهده خواهد شد. در این تاریخ، ماه بالایی یا سایه هلال بخش‌هایی از نیمکره جنوبی را می‌پوشاند و منجر به گرفت‌های جزئی در اطراف غروب خورشید در اقیانوس آرام جنوبی و بخش‌های غربی و جنوبی آمریکای جنوبی از جمله شیلی، آرژانتین، اروگوئه، جنوب پرو می‌شود. ، جنوب بولیوی، غرب پاراگوئه و بخش های کوچکی از برزیل قابل مشاهده خواهد بود.

خورشید گرفتگی بزرگتر اقیانوس آرام جنوبی را در 480 کیلومتری شمال غربی پایگاه الکو، مرکز تحقیقات قطب جنوب شیلی در خلیج جنوبی در جزیره دومر، پوشش خواهد داد. قایق‌های ماهیگیری یا قایق‌های نزدیک به این نقطه می‌توانند خورشید را به وضوح در افق غرب، شمال غربی، با دو سوم آن در پشت ماه ببینند. مه غلیظ ممکن است مقدار نور خورشید را کم یا قرمز کند.

خورشید گرفتگی 30 آوریل

نقشه خورشید گرفتگی جزئی 10 مه 1401

25-21 مه 1401: کسوف کامل

زمان برگزاری این رویداد برای اکثر آمریکایی ها عالی است. در 25 تا 26 می، ماه گرفتگی در سواحل اورگان و واشنگتن یا اندکی پس از طلوع خورشید رخ می دهد و در بیشتر مناطق غربی، شمالی و مرکزی کانادا، ماه شبح مانند و قرمز به نظر می رسد.

در هاوایی، طلوع ماه همزمان با پایان ماه گرفتگی است. متأسفانه، برای بسیاری از آلاسکا، ماه گرفتگی قبل از طلوع ماه به پایان می رسد. ماه در اقیانوس اطلس طلوع می کند تا با بسیاری از آفریقا و اروپا تلاقی کند. بسیاری از اروپای مرکزی می توانند ماه کامل را ببینند. یک ماه گرفتگی کامل کمی بیشتر از میانگین طول می کشد: یک ساعت و 24 دقیقه.

ماه از جنوب مرکز سایه زمین می گذرد، بنابراین در طول فاز کامل، قسمت پایین ماه روشن تر به نظر می رسد، در حالی که قسمت بالایی ماه به طور قابل توجهی تاریک تر است. با این حال، روشنایی و رنگ هایی که در ماه ظاهر می شوند به وضعیت جو زمین نیز بستگی دارد. ابرهای متلاطم، گرد و غبار آتشفشانی و سایر آلاینده ها می توانند بر ظاهر خورشید گرفتگی تأثیر بگذارند.

ماه گرفتگی کامل

9 تا 10 ژوئن 1401: طوفان شهاب سنگی احتمالی

شاید دراماتیک ترین رویداد آسمان شب سال 2022 در شب 9 و 10 ژوئن 1401 در اکثر مناطق آمریکای شمالی رخ دهد. در این زمان، سیاره ما در میان یک ابر متراکم از شهاب سنگ ها قرار دارد که توسط فروپاشی هسته ای یک دنباله دار کوچک به نام 73P / Schwassman-Wachmann 3 دفع شده اند. این رویداد کیهانی عجیب می تواند منجر به یک شهاب حیرت انگیز، هرچند کوتاه شود. نشان دادن که به شهاب های ثاقب نیز معروف است، تعداد این شهاب ها ممکن است به ده ها یا صدها ساعت در ساعت برسد.

فوران شهاب سنگ

دنباله دار 737P / شواسمن-واچمن و بخش هایی از تلسکوپ اسلو در شیلی

اواخر ژوئن و اوایل جولای 1401: سطح پنج سیاره

از اواخر ژوئن تا اوایل ژوئیه 1401، پنج سیاره در آسمان شب به طور همزمان در یک راستا قرار می گیرند و خطی را ترسیم می کنند که در سپیده دم از شرق به جنوب شرق امتداد دارد. نکته شگفت انگیز در مورد این رویداد، همسویی سیارات به ترتیب فاصله از خورشید است: عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل. ماه همچنین از یک هلال در حال افزایش به یک هلال باریک تغییر می کند و با هر سیاره در صبح های خاص ملاقات می کند: زحل در 28 ژوئن. مشتری در 31 ژوئن; مریخ در 1 ژوئیه; زهره در 5 جولای و عطارد در 6 جولای.

سطح پنج سیاره

22 ژوئیه 1401: بزرگترین ماه کامل سال

ماه در ساعت 23:08 به وقت ایران کامل می شود و 9 ساعت و 37 دقیقه زودتر به نزدیک ترین نقطه به زمین در فاصله 357264 کیلومتری می رسد. این وضعیت که ابرماه یا ابرماه نامیده می شود، منجر به تغییرات عمده ای در جزر و مد اقیانوس در طی چند روز خواهد شد.

بزرگترین ماه کامل

ابرماه صورتی در 6 می 1400 از ایستگاه فضایی بین المللی مشاهده شد و در 430 کیلومتری اقیانوس هند جنوبی در مدار قرار گرفت.

12 اوت 1401: بارش شهابی برساوشی به اوج خود رسید

نمایش سالانه بارش های شهابی در این تاریخ به دلیل نور درخشان ماه کامل به سختی قابل مشاهده خواهد بود.

بارش شهابی برساوشی

شهاب برساوشی در یک تصویر نوردهی 30 ثانیه ای در ویرجینیای غربی، 11 اوت 1400 مشاهده شد.

4 اکتبر 1401: برخورد با مشتری

بزرگترین سیاره منظومه شمسی در 25 اکتبر 1942 به پایین ترین نقطه و نزدیک ترین فاصله به زمین خواهد رسید در این صورت فاصله مشتری و زمین 2.591 میلیون کیلومتر خواهد بود. به این ترتیب مشتری درخشان تر و بزرگتر از سایر ستاره های صورت فلکی حوت خواهد درخشید.

نتیجه نهایی مشتری

برخورد زمانی رخ می دهد که زمین و سیارات دورتر از خورشید، مانند مشتری، در یک سمت منظومه شمسی قرار گیرند.

3 آبان 1401: خورشید گرفتگی جزئی

در این ماه گرفتگی، سایه ماه نواحی قطب شمال را فرا خواهد گرفت. این ماه گرفتگی از شرق گرینلند و کل ایسلند و همچنین بیشتر نقاط اروپا به جز پرتغال و بخش هایی از غرب و جنوب اسپانیا، شمال شرق آفریقا و با درجات مختلف شدت در بسیاری از مناطق آسیای مرکزی و غربی قابل مشاهده خواهد بود. کسوف بزرگتر زمانی که خورشید محلی در حدود هفت هشتم قطر غروب خورشید در فلات سیبری نزدیک شهر نیژنی نووگورود غروب می کند، قابل مشاهده است.

شمال گرفتگی

نقشه کسوف جزئی در 25 اکتبر 2022

17 آبان 1401: ماه کامل

ماه گرفتگی 17 نوامبر، نیمه غربی آمریکای شمالی، جزایر هاوایی، شرق آسیا، اندونزی، نیوزلند و نیمه شرقی استرالیا را در بر می گیرد. ماه گرفتگی در سواحل اقیانوس اطلس آغاز می شود. سپس به مرکز شمالی سایه می رسد و مانند ماه گرفتگی طولانی ماه می، یک ساعت و 25 دقیقه طول می کشد. در نتیجه، ممکن است یک ماه گرفتگی نسبتاً تیره را ببینیم که احتمالاً در قسمت‌های پایینی ماه قهوه‌ای و در قسمت‌های بالایی آن قرمز مسی است.

ماه گرفتگی نوامبر

16 تا 17 آذر 1401: شب M&M (ماه و مریخ)

در بعد از ظهر 16 آذر ماه کامل از نزدیکی مریخ می گذرد و آن را از بخش هایی از آمریکای شمالی پنهان می کند. اما این سوال پیش می آید که ستاره زرد نارنجی درخشان زیر ماه چیست؟

مقاله مرتبط:

مریخ در 8 دسامبر با خورشید روبرو می شود و در غروب خورشید طلوع می کند و سرانجام در نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان شب می رسد. سپس با قدر ظاهری 1.9 می درخشد و حتی از سیریوس، درخشان ترین ستاره در آسمان شب نیز درخشان تر خواهد بود.

شب ماه و مریخ

22-23 آذر 1401: بارش شهابی جوزا به اوج خود رسید

بارش شهابی دوقلو که به عنوان بهترین بارش شهابی سالانه شناخته می شود، امسال در سه چهارم پایانی ماه رخ خواهد داد و محکوم به شکست خواهد بود. زیرا نور ماه آن را می شکند، اما درخشان ترین شهاب ها را می توان در ساعات بعد از نیمه شب دید.

شهاب جوزا

رعد و برق Gemini در آسمان شب بر فراز ساحل ملی جزیره Assateague در مریلند در هنگام بارش شهابی جمینی. جف بورکز عکاس نجومی این عکس را در 14 دسامبر 2016 در ساعت 2:30 بامداد ثبت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید