تفاوت کولر گازی و اسپلیت


ظهور دستگاه های تهویه مطبوع

همه ما می دانیم که دمای بالا می تواند باعث بسیاری از بیماری ها شود. در سال 1840، پزشکی اندیشیده شده در فلوریدا، ایالات متحده، به این نتیجه رسید که بیماری ها به دلیل گرمای هوا رخ می دهند. این بیماری که شامل گرمازدگی، بیماری های پوستی و مالاریا بود، چاره ای جز بهبود هوای خانه نداشت. در آن زمان راه های زیادی برای خنک کردن دمای خانه وجود نداشت و راه هایی مانند خنک کردن خانه با یخ عملی نبود و یا همه افراد جامعه توان اقتصادی لازم برای این کار را نداشتند.

این پزشک بزرگ به نام جان گور در سال 1851 با اختراع دستگاهی که آب و بخار را به یخ تبدیل می کرد، توانست این اختراع را به ثبت برساند. این اولین بار بود که دستگاهی برای تهویه مطبوع اختراع شد.

کولر گازی چیست؟

کولر گازی وسیله ای است که با استفاده از برق و مراحل خاص می تواند دمای هوا را بهینه کند. کولر گازی بیشتر برای خنک کردن هوا استفاده می شود اما قابلیت گرم کردن را نیز دارد. کولرگازی ها به دو دسته یک تکه و دو تکه تقسیم می شوند. کولرهای گازی یک تکه به کولرهای گازی گفته می شود که به صورت یک تکه پنجره یا محفظه وارد محیط می شوند اما کولرهای گازی دو تکه در داخل یونیت و قسمت دیگر خارج از واحد قرار دارند.

اسپلیت چیست؟

اسپلیت نوعی کولر گازی است. کار اسپلیت مانند تهویه مطبوع است. اسپلیت به معنای فاصله یا دو نیمه است که در قسمت بعدی توضیح خواهیم داد

تفاوت بین کولر گازی و اسپلیت چیست؟

photo_2022-01-16_18-03-18

همانطور که در بالا ذکر شد، اسپلیت یک نوع یا زیرمجموعه کولر گازی است. اسپلیت یک کولر گازی دو تکه است. بزرگترین تفاوت کولر گازی با اسپلیت این است که کولر گازی شامل مدل های یک تکه یا یک تکه نیز می شود اما نام اسپلیت فقط برای کولرگازی دو واحدی است و دلیل نامگذاری این مدل این است که دو تکه. برای اطلاعات بیشتر در مورد کولر گازی ایستاده به لینک زیر مراجعه کنید.

کولر گازی ایستاده

تقسیم یا تقسیم

در انگلیسی split اینطور نوشته می شود. در واقع اگر بخواهیم املای صحیح این کلمه را بیان کنیم باید بگوییم تقسیم صحیح است.

کولر گازی یا قطعات اسپلیت

قسمت داخلی که در داخل واحد نصب می شود اپراتور و قسمت بیرونی کندانسور نامیده می شود. کمپرسور نیز جزء اصلی و موتور کولر گازی است که مانند یک قلب عمل می کند. کمپرسور به دلیل بلند بودن از بیرون تعبیه شده تا صدای آن شما را اذیت نکند. یکی دیگر از قسمت های هر کولر گازی موادی است که محیط را خنک می کند. به این مبردها می گویند. مبرد در واقع یک ماده گازی یا مایع یا به صورت دو فاز است که وظیفه انتقال حرارت را بر عهده دارد.

نحوه کار اسپلیت های گرمایش و سرمایش

در این قسمت قصد داریم به سادگی نحوه عملکرد کولر گازی را بیان کنیم. در قسمت اول به قسمت خنک کننده کولر گازی می پردازیم. همه ما می دانیم که یخچال ها چگونه کار می کنند. در یخچال از ماده ای به نام فریون برای خنک نگه داشتن محیط استفاده می شود. کولرهای گازی نیز به همین صورت عمل می کنند. در کولرهای گازی ماده ای به نام مبرد گرما را به صورت گاز و مایع منتقل می کند. در قسمت زیر می خواهیم نحوه عملکرد کولرهای گازی را به تفصیل شرح دهیم.

photo_2022-01-16_18-03-17

در قسمت اول مبرد وارد کمپرسور می شود. در این قسمت دما و فشار مبرد افزایش یافته و به صورت گاز داغ با فشار زیاد وارد قسمت کندانسور می شود. در این قسمت گرمای گاز پرفشار توسط فن کندانسور به محیط منتقل می شود و در نتیجه مبرد به مایع فشار قوی تبدیل می شود. در قسمت بعدی مبرد پرفشار وارد قسمتی به نام شیر انبساط می شود و فشار خود را از دست می دهد سپس با انتقال حرارت به اپراتور محیط را گرفته و باعث خنک شدن محیط می شود. مول مبرد به صورت گاز به کمپرسور منتقل می شود تا این فرآیند ادامه یابد.

نحوه گرم کردن کولر گازی

می توان گفت در این حالت کولر گازی برعکس عمل می کند. در حالت گرمایش، زمانی که مبرد وارد کمپرسور شده و به گاز داغ پرفشار تبدیل می شود، دیگر وارد کندانسور نمی شود و مستقیماً به اپراتور منتقل می شود.

BTU در کولر گازی چیست؟

BTU در واقع واحدی برای اندازه گیری توان سرد است. BTU در واقع یک واحد اندازه گیری انگلیسی است اما معمولا در ایران قبل از گفتن قدرت دستگاه از نام این واحد استفاده نمی شود مثلا: قدرت کولرگازی 2300 است.

نحوه انتخاب بهترین کولر گازی

می توان گفت یکی از مهم ترین سوالات افرادی که قصد خرید کولر گازی را دارند این است که برای داشتن بهترین انتخاب به چه نکاتی توجه کنیم.

در مرحله اول باید ناحیه ای را که می خواهید با کولر خنک کنید بررسی کنید. این به این دلیل است که شما کولری ندارید که نتواند محیط شما را خنک کند.

در مرحله دوم باید توجه داشته باشید که چه نوع کولر گازی را می خواهید تهیه کنید. کولر گازی دارای انواع مختلف یکپارچه، دو تک و ……. می باشد که بهتر است با توجه به نیاز خود یکی را انتخاب کنید.

در مرحله آخر باید با توجه به توان مصرفی خود یکی از انواع اینورتر و غیر اینورتر را انتخاب کنید. اگر مصرف برق یکی از نکات مهم برای شماست و حاضرید هزینه بیشتری بپردازید، باید کولر گازی اینورتر را انتخاب کنید.

چیلر یا کولر یکی از انواع دستگاه های مربوط به سیستم تهویه مطبوع می باشد. لینک زیر را برای اطلاعات بیشتر ببینید.

چیلر

دیدگاهتان را بنویسید