روایتی از یک روز برفی در کردستان / از محاصره 550 روستا در برف تا لغو پروازها و تعطیلی مدارس و ادارات


به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بارش برف از اواخر وقت یکشنبه در بسیاری از شهرهای کردستان آغاز شد و تا عصر دوشنبه ادامه داشت. جدای از شادی وصف ناپذیر مردم از نزول این رحمت الهی، بسیاری از مردم و مسئولان را نیز به دردسر انداخت.

تعطیلی مدارس استان در روز دوشنبه

روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش کردستان اعلام کرد: به دلیل بارش شدید برف، لغزندگی جاده ها، برودت هوا، مشکلات ترافیکی و مسدود شدن برخی مسیرها و همچنین پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مبنی بر بارش باران و کاهش دما در استان. بر اساس هماهنگی با فرمانداران شهرستان، روز دوشنبه تمامی مدارس شهری و روستایی استان در نوبت صبح و بعدازظهر تعطیل و آموزش غیرحضوری دانش آموزان از طریق فضای مجازی و شبکه شاد انجام می شود.

لغو پروازهای فرودگاه سنندج

ادامه برف و کولاک در روز دوشنبه پروازهای سنندج – تهران و بالعکس تهران – سنندج را لغو کرد و پرواز قشم ایر سنندج – تهران برای روز یکشنبه برنامه ریزی شده بود.

روزانه یک پرواز رفت و برگشت از سنندج به تهران در فرودگاه سنندج انجام می شود.

نجات 3 نفر از سقوط بهمن در سروآباد

دیار استوی رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای سروآباد اظهار داشت: ساعت 3 بامداد امروز ریزش بهمن سنگین در گردنه ژالانه بین سروآباد – مریوان به پاوه باعث مسدود شدن مسیر شد.

وی افزود: یک دستگاه خودرو پژو 405 با سه سرنشین که بدون توجه به شرایط جوی و توصیه های جاده ای وارد مسیر شده بود در گردنه ژالانه زیر بهمن گیر کرد.

استواری خاطرنشان کرد: با حضور به موقع رانندگان این خودرو پس از ریزش بهمن رهاسازی و سرنشینان آن از مرگ حتمی نجات یافته و در پاسگاه ژالانه اسکان داده شدند.

550 روستای کردستان زیر برف

به دلیل بارش شدید برف، علاوه بر مسدود شدن برخی از محورهای اصلی مواصلاتی استان، راه ارتباطی و مسیر دسترسی به 550 روستای کردستان نیز مسدود شد.

برف برای ساعاتی تردد در محورهای سقز – مریوان، سنندج – مریوان، سروآباد – کامیاران، سقز – بوکان و سقز – بانه و همچنین سنندج – دهگلان را مسدود کرد که با تلاش مجموعه راهداری، هر چند احتمال بازگشایی شد. تردد در آنها با زنجیر چرخ امکان پذیر بود.

بر اثر ریزش سقف بیمارستان بعثت سنندج یک نفر جان باخت

بر اثر بارش شدید برف سایبان ورودی اورژانس بیمارستان بعثت سنندج مقاومت خود را از دست داد و سقوط کرد.

در این حادثه متاسفانه مرد 50 ساله بانه ای که به همراه یک بیمار به بیمارستان مراجعه کرده بود جان خود را از دست داد.

در پی این حادثه، اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان ضمن تسلیت به خانواده آن مرحوم، بر بررسی همه جوانب و برخورد با قصور احتمالی در جریان این حادثه تاکید کرد.

قطعی برق 213 روستای کردستان

هیوا لهونیان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان در خصوص قطعی برق در استان گفت: طی 24 ساعت گذشته بارش شدید برف که باعث شکسته شدن درختان شبکه برق و ایجاد اتصال در شبکه برق شد، منجر به قطعی برق در این استان شد. 213 روستای استان. دیروز با بسیج تمامی امکانات و نیروهای اجرایی و عملیاتی تا ساعت 17 مشکل 174 روستا حل شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در شهرستان های سقز، بانه، دهگلان و قروه هیچ روستا یا منطقه شهری قطعی برق ندارد، افزود: در حال حاضر تنها شبکه برق 39 روستای استان برای وصل و توزیع برق آنها باقی مانده است. شبکه متصل و پایدار است.”

بارش برف در شهرستان مریوان باعث قطع برق پست 63 کیلوولت این شهرستان و قطعی چند ساعته برق در برخی نقاط مریوان و روستاهای تابعه شد.

جان کوهنورد بانه را نجات دهید

اسماعیل رحیمی رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بانه گفت: بعدازظهر روز دوشنبه گروهی از کوهنوردان بانه برای کوهنوردی به کوه اربابا رفتند که یکی از کوهنوردان دچار مشکل قاب شد و در برف گیر کرد.

وی افزود: همراهان این کوهنورد برای نجات جان وی با تیم های امدادی تماس گرفتند و یک تیم هفت نفره از امدادگران هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند.

رحیمی گفت: امدادگران کوهستان با انجام عملیات بررسی زمینی از ایستگاه آمبولانس تا محل حادثه، پس از ساعتی متوجه کوهنورد 35 ساله شدند و پس از انجام اقدامات اولیه پیش بیمارستانی، وی را با احتیاط کامل از کوه پایین بردند. و او را به بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه بردند. منتقل شده.

وی ادامه داد: با توجه به صعب العبور بودن منطقه و بارش شدید برف، عملیات امداد و نجات توسط تیم تخصصی امداد و نجات کوهستان انجام شد.

نجات جان 12 مادر باردار

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: همزمان با شروع بارش شدید برف که از روز یکشنبه آغاز شده بود، 12 مادر باردار در استان نجات یافتند و به مراکز درمانی منتقل شدند.

رضا پیرا افزود: یکی از مادران باردار اهل روستای شاهینی در 20 کیلومتری کامیاران بود که در هفته سی و هفتم بارداری دچار مسمومیت شد و نیروهای اورژانس پس از پنج ساعت توانستند وی را به مراکز درمانی منتقل کنند.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: یک مادر باردار 36 ساله دیگر در روستای سوئیچ و یک مادر دیگر در روستای بوالحسن بانه نجات یافتند و در تلاش برای انتقال وی هستیم. به یک مرکز پزشکی دیگر.”

وی از امدادرسانی به سه مورد در روستاهای مریوان خبر داد و گفت: نیروهای امدادی با تلاش شبانه روزی و گذراندن مسیر سخت و برفی سه مادر 19، 25 و 22 ساله را نجات دادند و به مراکز درمانی شهری اعزام کردند. جاده.

پیرا بیان کرد: یک مادر باردار ساکن روستای دزلی از توابع سروآباد، یک مادر باردار در سنندج، یک مادر 33 ساله در سقز و یک مادر 38 ساله در روستای دلوی سقز و یک مادر 18 ساله. در مریوان به مراکز درمانی منتقل شدند. بود.

شکستن درختان معابر شهری سنندج

بارش شدید برف در سنندج نیز باعث شکسته شدن شاخه درختان در اکثر معابر شهری سنندج شد.

مردم برای جلوگیری از شکستن بیشتر شاخه های درختان به صورت خودجوش برف را تکان دادند که جلوه دیگری از زیبایی برف بود.

تعطیلی ادارات و سازمان های دولتی در روز سه شنبه

ستاد مدیریت بحران استانداری کردستان با اعلام جزئیاتی از تعطیلی ادارات و سازمان های دولتی این استان در روز سه شنبه 28 دی ماه خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است؛ بنا به پیشنهاد استانداری ها و موافقت استاندار کردستان، ادارات و سازمان های دولتی این استان روز سه شنبه 28 دی ماه تعطیل است.

با توجه به تداوم بارش برف و برودت هوا و به منظور کاهش تردد در شهرستان های استان جهت جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی، ادارات و سازمان های دولتی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان کردستان به استثنای دستگاه های امدادی و خدوم مراکز درمانی تعطیل خواهند شد

همچنین با عنایت به تصمیم ستاد مدیریت بحران استانداری کردستان، بانک های استان با یک سوم ظرفیت روز سه شنبه فعالیت خواهند کرد.

همچنین روز سه شنبه کلیه مدارس استان در نوبت صبح و عصر در مناطق شهری و روستایی تعطیل است و فقط دانش آموزانی که امتحان نهایی را دارند طبق روال قبلی در مدارس حضور پیدا کنند.

انتهای پیام/2330/70


دیدگاهتان را بنویسید