آیا رژیم کتو برای کاهش وزن مفید است؟


بسیاری از مطالعات نشان می دهد که این نوع رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن و بهبود سلامت شما کمک کند، اما در عین حال این رژیم می تواند برای برخی مضر باشد.

به گزارش خبرآنلاین، رژیم های کتوژنیک از بدن ما در برابر دیابت، سرطان، صرع و بیماری آلزایمر محافظت می کنند. در این مقاله به بررسی رژیم کتو می پردازیم.

اصول کتو

رژیم کتوژنیک بسیار کم کربوهیدرات و پر چربی است و شباهت های زیادی به رژیم های اتکینز و کم کربوهیدرات دارد. این رژیم شامل کاهش شدید مصرف کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی است. این کاهش کربوهیدرات بدن شما را در یک وضعیت متابولیک به نام کتوز قرار می دهد. کتوز وضعیتی است که در آن بدن به جای کربوهیدرات از چربی برای انرژی استفاده می کند. هنگامی که بدن وارد حالت کتوز می شود، چربی را با شدت بیشتری می سوزاند تا انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.

علاوه بر این، رژیم های کتوژنیک سطح قند خون و انسولین را کاهش می دهند.

رژیم های کتوژنیک به کاهش وزن کمک می کنند

رژیم کتوژنیک روشی موثر برای کاهش وزن و کاهش خطر بیماری است. تحقیقات نشان می دهد که رژیم کتوژنیک به اندازه رژیم کم چرب در کاهش وزن موثر است. علاوه بر این، رژیم کتو آنقدر رضایت بخش است که می توانید بدون شمارش کالری یا کنترل مقدار غذایی که می خورید وزن کم کنید. این رژیم به کاهش فشار خون دیاستولیک و سطح تری گلیسیرید کمک می کند.

مطالعات روی 34 فرد مسن نشان داد کسانی که به مدت هشت هفته از رژیم کتوژنیک پیروی کردند، حدود 5 برابر بیشتر از افرادی که از رژیم غذایی کم چربی پیروی کردند، چربی از دست دادند.

انواع رژیم های کتوژنیک

چندین نسخه از رژیم کتوژنیک وجود دارد، از جمله:

رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD): این یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات یا پروتئین متوسط ​​و پرچرب است. به طور معمول حاوی 70٪ چربی، 20٪ پروتئین و تنها 10٪ کربوهیدرات است.

رژیم کتوژنیک دوره ای (CKD): این نوع رژیم دوره ای است. به عنوان مثال، در یک دوره پنج روزه، مصرف کربوهیدرات خود را کاهش می دهید و سپس آن را برای دو روز افزایش می دهید.

رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD): این رژیم به شما اجازه می دهد تا قبل و بعد از ورزش کربوهیدرات مصرف کنید.

رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم غذایی مشابه رژیم کتوژنیک استاندارد است، اما حاوی پروتئین بیشتری است. این رژیم از 60 درصد چربی، 35 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات تشکیل شده است.

رژیم های کتوژنیک استاندارد و پر پروتئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته اند. رژیم های کتوژنیک دوره ای یا هدفمند انواع پیشرفته تری از رژیم های کتوژنیک هستند و عمدتاً توسط بدنسازان یا ورزشکاران استفاده می شود.

اما اگر تصمیم به کاهش وزن با رژیم کتوژنیک دارید، بهتر است از قبل از خطرات این رژیم آگاه باشید:

1. ابتلا به کتو آنفولانزا

مصرف کربوهیدرات در این نوع رژیم غذایی بسیار محدود و کمتر از 5 گرم در روز است. این روش به بدن شوک وارد می کند. وقتی بدن شما شروع به ذخیره کربوهیدرات ها می کند و شروع به مصرف کتون ها و چربی ها برای انرژی می کند، علائمی مشابه علائم آنفولانزا در فرد ایجاد می شود. کتون ها موادی هستند که از سوزاندن چربی های کبد به دست می آیند. علائم کتون شامل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و یبوست است.

۲. آسیب کلیه

غذاهای سرشار از چربی حیوانی مانند تخم مرغ، گوشت و پنیر جزء اصلی رژیم کتوژنیک هستند. مصرف مقادیر زیاد این غذاها فرد را در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار می دهد.

3. بیماری های گوارشی و تغییرات در جمعیت باکتری های روده

از آنجایی که رژیم کتوژنیک کربوهیدرات کمی دارد، نیاز روزانه فرد به فیبر برآورده نمی شود. میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات سرشار از کربوهیدرات و فیبر هستند. در نتیجه فرد دچار مشکلات گوارشی می شود.

4. داشتن قند خون پایین

رژیم های کم کربوهیدرات، مانند کتوژنیک، می تواند افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را در معرض خطر هیپوگلیسمی (هیپوگلیسمی شدید) قرار دهد و زندگی آنها را به خطر بیندازد. علائم هیپوگلیسمی شامل سرگیجه، لرزش، خستگی و تعریق است. در موارد شدیدتر، فرد به کما می رود و در صورت عدم درمان می میرد.

5. کمبود مواد غذایی

از آنجایی که چندین نوع غذا، از جمله غلات کامل و سایر مواد مغذی، در این نوع رژیم غذایی به شدت محدود می شوند، بدن به مرور زمان دچار کمبود مواد مغذی می شود. این رژیم دارای مواد مغذی مناسبی مانند ویتامین ها، کلسیم، منیزیم و فسفر نیست و بدن دچار کمبود این مواد مغذی ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید