واکنش «چارچوب هماهنگی شیعیان» به انتخاب الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان عراق



«چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» در بیانیه ای مخالفت خود را با نتیجه نشست انتخاب رئیس مجلس و دو معاون وی اعلام کرد و تاکید کرد که انتخاب محمد الحلبوسی را به رسمیت نمی شناسد.

به گزارش ایسنا، گروه «چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» (شامل گروه های شیعه و برخی احزاب سنی و کردی معترض به نتایج انتخابات پارلمانی) در بیانیه ای مخالفت خود با انتخاب رئیس مجلس نمایندگان عراق و وی را اعلام کرد. دو معاون رئیس مجلس انتخاب محمد الحلبوسی به عنوان رئیس مجلس را به رسمیت نمی شناسد.

چارچوب هماهنگی افزود: طبق قانون اساسی کشور ما بزرگترین جناح هستیم و در مقابل تصمیمات فردی و غیرمسئولانه خواهیم ایستاد.

در این بیانیه آمده است: «ما طرف‌های تشدید تنش را مسئول کامل پیامدهای انحصار و استفاده از خشونت می‌دانیم».

الحلبوسی با 200 رای در رای گیری برای انتخاب رئیس جدید مجلس از بین محمد الحلبوسی و محمود المشهدانی مجددا انتخاب شد. المشهدانی نیز 16 رای آورد و 14 رای باطل اعلام شد.

حکیم الزمیلی نیز با 182 رای موافق به عنوان نایب رئیس اول پارلمان عراق انتخاب شد.

اولین جلسه مجلس جدید عصر امروز (یکشنبه) با چند ساعت تاخیر آغاز شد. اولین جلسه پارلمان جدید عراق قرار بود ساعت 11 صبح امروز با حضور نمایندگان این کشور برای تعیین رئیس جدید و معاون اول و دوم وی برگزار شود که از ساعت 11 به 15 موکول شد. ساعت 4 بعد از ظهر به وقت محلی

در ابتدا جلسه افتتاحیه دور پنجم پارلمان عراق به ریاست محمود المشهدانی رئیس سنی مذهب آغاز شد و نمایندگان مجلس سوگند یاد کردند.

در ادامه مراسم تحلیف، چارچوب هماهنگی شیعیان عراق سندی را به رئیس موقت پارلمان عراق ارائه کرد که در آن 88 نفر از نمایندگان مجلس حضور داشتند و خود را فراکسیون اکثریت معرفی کردند.

در همان زمان فراکسیون صدر وابسته به فراکسیون صدر که نمایندگان آن در کفن مجلس حضور داشتند، سندی حاوی اسامی 76 نماینده را به رئیس مجلس ارائه و اعلام کردند که آنها فراکسیون اکثریت هستند.

این موضوع باعث درگیری نمایندگان دو طرف در داخل مجلس شد و جلسه به هرج و مرج کشیده شد.

المشهدانی که ریاست جلسه را برعهده داشت در جریان این درگیری مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به دلیل وخامت وضعیت جسمانی مجلس را ترک کرد و به بیمارستان منتقل شد.

با آرام شدن اوضاع، عامر الفایز، جانشین مشهد از تصدی ریاست امتناع ورزید و در نهایت خالد الدراجی، معاون دوم اهل سنت ریاست مجلس را بر عهده گرفت و جلسه از سر گرفته شد و الحلبوسی رئیس مجلس بود. پارلمان عراق برای دومین بار انتخاب شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید