ماجرای عجیب از سالن های خالی «جشنواره»/ دست از «فجر» بردارید! خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی تهران درباره شرایط استقبال مردمی از فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر به خبرنگار مهر گفت: نیازمند بازنگری جدی در فرم اجرایی جشنواره فیلم فجر هستیم. شکل فعلی اجرا در طول سالیان متمادی ناکارآمدی خود را نشان داده است و اساساً نمی توان از مدیران فعلی انتقاد کرد و مشکلات را به گردن این دوستان انداخت. این روندی است که در سال های اخیر و به ویژه در دهه اخیر شکل گرفته است.

وی ادامه داد: جدای از مباحث محتوایی جشنواره امسال که سوالات بسیار جدی در مورد ذائقه هنری هیئت انتخاب آن تا به امروز ایجاد کرده و باید در جای خود بررسی شود، ماهیت و شکل اجرایی جشنواره به ویژه در کسب آرای مردمی، فرم جریان رقم دقیقی نیست.یادگیری مجدد کرونا و شرایط خاص جشنواره نیز بر این روند سایه افکنده است و ذینفعان می توانند تصمیمات درستی بگیرند اما برای سال آینده هر دو موضوع مربوط به محتوا مربوط به انتخاب است. امور هیئت مدیره و اجرایی مانند آرای مردمی و حتی سانسور فیلم ها در سینماها اکران می شود مردم نیاز به بازنگری کلی دارند.

نوروزی ادامه داد: وقتی صحبت از «سینمای مردمی جشنواره» می‌شود، منظور سینمایی است که «مردم» در آن حضور دارند و مخاطبی که می‌خواهد طی یک سال آینده فیلم‌های سینمای ایران را به صورت عمومی تماشا کند، باید بتواند نگاهی کلی به وضعیت اکران در سال آینده داشته باشید، شکل فعلی جشنواره چقدر می تواند به چنین مخاطبی کمک کند؟

سایر نهادها دیگر از راهنمایی کردن دست بردارند!

این فیلمساز و عضو شورای صنفی نمایش تاکید کرد: معتقدم سایر نهادها باید دست از وزارت ارشاد بردارند. این موضوع را اول به عنوان یک شهروند و در مرحله دوم به عنوان یک فعال فرهنگی و هنری مطرح می کنم و از دستگاه های مختلف می خواهم در جشنواره فیلم فجر دست از وزارت ارشاد و سازمان سینمایی بردارند! به شخصه از سر کنجکاوی امسال انرژی خاصی گذاشتم و به عنوان یک فیلمبردار در بین مخاطبان جشنواره تعداد زیادی از کارمندان نهادهای مختلف را دیدم که به طرق مختلف بلیت جشنواره را به دست آورده اند! چرا «مردم» را از جشنواره فجر حذف می کنیم؟ حضور چنین کارکنان مؤسسات به معنای حذف افراد است.

این رویداد قرار است برای سال آینده سینمای ایران را هم از نظر محتوا و هم از نظر مخاطب تامین کند. دلیل اینکه روابط عمومی نهادهای مختلف این همه به وزارت ارشاد فشار می آورند تا سالنی به آنها اختصاص دهد یا بلیت سینماهای عمومی را تهیه کنند چیست؟ تا کی قرار است این روند ادامه پیدا کند؟ وی ادامه داد: جشنواره فجر صرفا جنبه تفریحی و سرگرمی ندارد، این جشنواره یک جشنواره فرهنگی و هنری است و نماد هنری انقلاب نیز محسوب می شود. این رویداد قرار است برای سال آینده سینمای ایران را هم از نظر محتوا و هم از نظر مخاطب تامین کند. دلیل اینکه روابط عمومی نهادهای مختلف این همه به وزارت ارشاد فشار می آورند تا سالنی به آنها اختصاص دهد یا بلیت سینماهای عمومی را تهیه کنند چیست؟ تا کی قرار است این روند ادامه پیدا کند؟ چرا هر چیزی را از شکل واقعی خود محروم می کنیم و چهره ای جعلی به آن می دهیم؟

نوروزی با اشاره مجدد به «سینمای مردمی» تاکید کرد: برای این سینماها فقط «مردم» باید بلیت تهیه کنند و فیلم های جشنواره را تماشا کنند. هیچ فرمول دیگری وجود ندارد. هر فرمول دیگری که بخواهیم پیاده سازی کنیم یک انحراف است. البته باز هم باید تاکید کنم که سال هاست این مشکلات وجود داشته و اتفاقا امسال کمتر هم شده است، اما باز هم می بینیم که 10 تا 20 درصد ظرفیت سالن ها همین است.

دلیل خالی بودن سالن ها عدم استقبال مردم نیست

نوروزی با اشاره به اینکه سالن های عمومی جشنواره به دلیل عدم استقبال مخاطبانی که بلیت تهیه کرده بودند اما به دلیل کرونا لغو شد، خالی بود، گفت: این بحث را دقیق نمی دانم. این وضعیت سالن ها حاصل همین فشارها بر وزارت ارشاد است و معتقدم روابط عمومی نهادها و سازمان های مختلف با این روند به سینمای ایران ظلم می کنند.

وی تاکید کرد: بلیت های اکران فیلم ها همگی خریداری شده و فیلمبردار از این نظر آسیبی نخواهد دید. بخش قابل توجهی از بلیت ها در واقع توسط مردم خریداری می شود، اما درصدی از بلیت ها به موسسات رسیده است. شاید دوستان وزارت ارشاد ملاحظاتی داشته باشند و نتوانند مطرح کنند اما من چنین ملاحظاتی ندارم. به عنوان یک فعال فرهنگی از شما می خواهم که از جشنواره فجر دست بکشید! کارمندان شما مانند همه مردم عادی می توانند بلیط بخرند و فیلم های جشنواره را تماشا کنند.

مدیر سینما آزادی ادامه داد: برای همه فیلم های جشنواره امسال شاهد این هستیم چرا که بلیت ها مخفیانه به موسسات فروخته شده است که گویی این روند به مایه مباهات نهادها و ادارات تبدیل شده است. توانسته بلیت های بیشتری را برای کارمندان خود فراهم کند.” !

این سینماگر ادامه داد: می توان به رویکرد دیگری هم رسید، آیا جشنواره های مطرح دنیا مانند ونیز، کن، داکا و… جوایز مردمی دارند؟ دوستان ممکن است به این نتیجه برسند که این قسمت باید به طور کلی حذف شود، اما اگر قرار است جایزه مردمی داشته باشیم، باید آن را به صورت واقعی و درست اجرا کنیم. اگر احساس می کنیم این قسمت زائد و دست و پا گیر است، باید در یک پروسه به فکر اصلاح آن باشیم.

نوروزی در بخشی دیگر از سخنان خود به کیفیت فیلم های اکران شده در این دوره از جشنواره نیز پرداخت و گفت: علیرغم برخی اظهارنظرهای برخی از اعضای هیات انتخاب، باید انتقاد کرد که برخی از این فیلم ها استانداردی ندارند. حضور.” در جشنواره فجر نیستند. برخی از این فیلم ها هم مخاطب بسیار محدودی دارند اما اساسا حضورشان در جشنواره جای سوال دارد. حضور برخی فیلم ها خطری برای آبروی جشنواره است. به هیچ وجه نباید این آثار را حتی در جشنواره استانی پذیرفت!

وی افزود: این ماجرا در کنار انتقاداتی که به هیات انتخاب وارد می شود، به داشته های سینمای ایران نیز اشاره دارد و باید به این نکته نیز توجه کنیم.

این فیلمساز درباره وضعیت عمومی استقبال مردم از جشنواره امسال گفت: با توجه به شیوع همه‌گیری کرونا، طبیعتاً در این ایام شاهد نشاطی که در سال‌های گذشته در جشنواره فجر داشتیم، نداریم. به نظر من میزبانی از مردم در جشنواره فجر باید به یک رویه حرفه ای تبدیل شود که کرونا تا حدودی به آن کمک کرده است و در آینده باید کاستی های آن را برطرف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید