آیا دلار قیمت نفت و طلا را افزایش می دهد؟



نفت، طلا و دلار سه بازیگر اصلی اقتصاد جهانی هستند که تحولات سیاسی، اقتصادی و … بر قیمت آنها تأثیر می گذارد. در همین راستا یک اقتصاددان به بررسی رابطه بین تغییرات قیمت طلا، نفت و دلار طی چهار سال پرداخته است. .

محمدمهدی مؤمندوست در گفت وگو با ایسنا، درباره رابطه تغییرات قیمت طلا، نفت و دلار، اظهار کرد: نفت، طلا و دلار آمریکا بازیگران اصلی اقتصاد بین الملل هستند و زمانی که تحلیل تکنیکال مقایسه ای بین آنها انجام شود. طلا و نفت، نتیجه سه است.” این گروه تحلیلی است که دسته اول حرکت قیمت نفت و طلا را در تقابل با یکدیگر می دانند. به عبارت دیگر هر زمان که قیمت نفت بالا می رود، قیمت طلا کاهش می یابد و بالعکس. تحلیل دیگری می گوید که تغییرات قیمت نفت و طلا در یک راستا است و زمانی که قیمت نفت افزایش می یابد (به ویژه در زمان جنگ)، تورم رخ می دهد که به نوبه خود مردم را به سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول خود سوق می دهد و در نهایت طلا با افزایش قیمت روبرو می شود. قیمت

وی افزود: تحلیل دیگری از رابطه قیمت طلا و نفت وجود دارد که بر اساس آن هیچ رابطه ای بین تغییرات قیمت نفت و طلا و تغییرات قیمت دلار که بر قیمت طلا تاثیر می گذارد وجود ندارد. و نفت.” به این ترتیب طلا و نفت با دلار آمریکا معامله می شود و زمانی که ارزش دلار کاهش می یابد باید دلار بیشتری برای خرید نفت و طلا پرداخت که طبیعتا بر قیمت طلا و نفت تاثیر می گذارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در کنار این سه تحلیل از رابطه قیمت طلا، نفت و دلار، یک مطالعه آماری از اطلاعات واقعی قیمت طلا، نفت و دلار در 4 سال گذشته انجام دادم. به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه بررسی می شود.از بین متغیرهای مورد بررسی در این تحقق، قیمت شروع و پایان روز بالاترین و کمترین قیمت دلار، نفت و طلا و برای مطالعه ماهانه و هفتگی برابر است. بالاترین و کمترین قیمت این سه کالا در یک ماه و هفته بررسی شده است.

مؤمن دوست تصریح کرد: نتایج مطالعه اینجانب نشان می دهد که در بازه روزانه، هفتگی و ماهانه هیچ سرنخی برای اثبات سه تحلیل ذکر شده در مورد رابطه بین قیمت طلا، نفت و دلار وجود ندارد و تفاوت معناداری وجود دارد. بین رابطه بین تغییرات قیمت طلا و نفت وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دومین نتیجه مطالعه من از این روند این است که درصد پایبندی به حرکت دلار از نفت خام تفاوت قابل توجهی با پایبندی به طلا دارد. به صورت ماهانه زمانی که درصد طلا و نفت با یکدیگر تضاد دارند، در 30 درصد موارد قیمت دلار نیز در جهت قیمت نفت حرکت می کند و در 20 درصد موارد مانند قیمت طلا تغییر می کند. ، که نشان دهنده انطباق بیشتر دلار با نفت است. بررسی تغییرات هفتگی قیمت ها نشان می دهد که در 37 درصد موارد که قیمت طلا و نفت در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، تغییرات نرخ دلار مطابق با نفت بوده و در 12 درصد موارد، نرخ دلار به طور مشابه تغییر می کند. نرخ طلا

وی با تاکید بر اینکه دلار آمریکا وابستگی زیادی به نفت خام دارد، گفت: نکته سوم این است که زمانی که قیمت نفت و طلا با یکدیگر حرکت می کنند، شاخص دلار آمریکا به طور قابل توجهی در مقابل این دو عمل می کند. به عنوان مثال اگر قیمت نفت و طلا افزایش یابد، قیمت دلار برعکس خواهد شد. بنابراین، اقتصاد ایالات متحده به طور کلی به نفت وابسته است و دلار آمریکا از اقتصاد جهانی سود زیادی می برد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید